Trawa budowa bemowskiego odcinka drugiej linii metra na Karolin. Nad inwestycją czuwa zespół ekspertów z Państwowego Muzeum Archeologicznego. Jeszcze przed rozpoczęciem właściwych prac prowadzili na tym terenie tzw. badania powierzchniowe, w czasie których znaleźli między innymi fragmenty ceramiki – datowane na okres późnego średniowiecza. Wykonano również kwerendę w materiałach archiwalnych dotyczących tej części Warszawy.
Metro na Karolin. Na budowie odkryto piwniczkę
- Po rozpoczęciu prac ziemnych archeolodzy mogli już zajrzeć pod ziemię – w miejscu, gdzie powstaje Stacja Techniczno-Postojowa Karolin. W jej zachodnim fragmencie odkryli zabudowę – najprawdopodobniej piwniczkę. Znajduje się ona w miejscu, gdzie na mapie z 1931 roku zaznaczone są dwa budynki Folwarku Karolin, ale prawdopodobnie była to zupełnie odrębna konstrukcja ceglana – przekazała Anna Bartoń, rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego.
Jak informuje stołeczny ratusz, na odkrytą piwniczkę miały składać się pomieszczenia o kolebkowym sklepieniu, oddzielone murowanymi ścianami z łukowatym przejściem. Do jednej ze ścian przylega tzw. komin, na którego wewnętrznej ścianie odkryto pozostałości po metalowych stopniach, które najprawdopodobniej służyły do wchodzenia i wychodzenia. Natomiast ściany tzw. komina były okopcone.
- Wraz z postępem budowy archeolodzy spodziewają się, że na terenie przyszłej stacji techniczno-postojowej mogą jeszcze kryć się przedmioty z dawnych lat – przyznała Anna Bartoń. – Tam, gdzie na początku XX wieku były folwarki, mogą to być m.in. narzędzia rolnicze, ozdoby czy naczynia. A na dawnych dobrach wsi Mory na przykład ceramika późnośredniowieczna.
Warto zastanowić się w tym miejscu jakich odkryć mogą jeszcze dokonać budowniczowie i archeolodzy na terenie budowanych stacji Lazurowa, Chrzanów i Karolin.
- Doświadczenie z budowy poprzednich odcinków warszawskiego metra mówi, że jest spora szansa na znaleziska prehistoryczne – np. szczątki mamuta czy słonia leśnego – wskazała rzeczniczka metra.
Budowa metra na Karolin. Postępy prac
Jak poinformował Urząd Miasta, aktualnie na trasie drugiej linii metra trwają prace przygotowawcze przed drążeniem tuneli. Wykonawca wzmacnia grunt w kluczowych miejscach inwestycji. Po to, by w przyszłym roku prace mogły rozpocząć tarcze wiertnicze TBM.
Rozpoczęty w 2018 roku kontrakt na budowę II linii metra prowadzony jest w trybie „Projektuj i buduj”. Na prawie czterokilometrowym odcinku zaprojektowano trzy stacje. Stacja C3 Lazurowa powstać ma po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin powstać ma pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią znajdzie się zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.
Prace zgodnie z planem mają zakończyć się w październiku 2025 roku.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?