Nowe lotnisko dla Warszawy. Jak zmienią się czasy dojazdu dla mieszkańców?
Pod koniec grudnia zeszłego roku spółka CPK pochwaliła się, że podpisała drugi z trzech kontraktów na roboty budowlane dla swojego najbardziej zaawansowanego projektu kolejowego. Budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi została podzielona na trzy części. W ramach pierwszej od września tego roku trwają prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK). Teraz pojawiła się informacja o wydaniu kompletu decyzji środowiskowych dla całej linii kolejowej z Warszawy do Łodzi. Jeśli prace nie zostaną wstrzymane to będzie pierwsza polska linia Kolei Dużych Prędkości.
Inwestycja realizowana jest przez spółkę CPK bowiem na trasie miało być się znaleźć planowane lotnisko, czyli także węzeł ze stacją kolejową. Absolwent SGH i analityk danych, Jakub Kubajek, przeanalizował przy tej okazji czy wszyscy mieszkańcy Warszawy będą jechać do CPK dłużej niż na lotnisko im. Fryderyka Chopina? Jak się okazuje czas dojazdu na lotnisko będzie krótszy lub taki sam dla 64% mieszkańców Warszawy w przypadku korzystania z transportu publicznego, a taki sam dla 30% w przypadku dojazdu samochodem. Zyskają przede wszystkim dojeżdżający na lotnisko komunikacją publiczną z dzielnic północnych oraz wschodnich oraz ci, którzy mieszkają blisko sieci kolejowej lub tramwajowej prowadzącej na dworce.
Poniżej znajdziecie wykresy i mapy porównujące czasy przejazdu
Jak nie trudno się domyśleć wydłuży się czas dojazdu dla mieszkańców dziś sąsiadujących z lotniskiem. Czas dojazdu będzie niemal identyczny dla mieszkańców dzielnic północnych dojeżdżających samochodami. Czas dojazdu komunikacją dla mieszkańców centrum Warszawy oraz turystów również będzie taki sam. To oznacza, że utrzymywanie lotniska na Okęciu dla turystów czy ze względów biznesowych może być pozbawione sensu. Zwłaszcza, że jak tłumaczył nam dr. Łukasz Drozda: Tereny po lotnisku na Okęciu należałoby wykorzystać do zbudowania mieszkań komunalnych. Więcej na ten temat poniżej.
Samochodem dłużej, ale przewagą kolej
Wróćmy jednak do przejazdów na nowe lotnisko dla Warszawy. Jak wskazuje Jakub Kubajek, dla przeciętnego mieszkańca Warszawy średni czas dojazdu na lotnisko komunikacją publiczną wydłuży się zaledwie o 4 minuty. Dla mieszkańców 13 dzielnic zmiana w czasie dojazdu na lotnisko będzie pozytywna lub neutralna, tj. dla wspomnianych 64% mieszkańców. Tylko dla 5 dzielnic stolicy zmiana lotniska na CPK oznaczałaby znacznie dłuższy czas dojazdu transportem publicznym na lotnisko. Nieco mniej korzystnie wyglądają dane dla dojazdu samochodem:
- czas dojazdu autem na lotnisko pozostanie taki sam dla 30% (Białołęki, Żoliborza, Bielan, Bemowa oraz Targówka),
- czas dojazdu samochodem będzie dłuższy o 5-15 minut dla 23% mieszkańców (Praga-Północ, Wola, Ursus, Śródmieście, Włochy, Praga-Południe, Rembertów, Ochota),
- czas dojazdu samochodem będzie dłuższy o 15-25 minut dla 46% mieszkańców (Wawer, Wilanów, Wesoła, Ursynów, Mokotów).
W skali całego miasta średni wzrost czasu dojazdu na lotnisko wyniesie około 12 minut. Punktem wyjścia jest jednak rozmowa o kolei i transporcie zbiorowym bowiem to właśnie ma być mocna strona Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak deklaruje spółka odpowiedzialna za inwestycje, pociągi ze stacji Warszawa Centralna mają dojechać co CPK w 15 minut. Takie dane przyjęto też w analizie. Niezwykle istotne będzie czy deklarowanych czasów uda się dotrzymać, a także częstotliwość połączeń na lotnisko.
Poprawa do CPK względem Modlina
Jeśli nie CPK to rozbudowa lotniska w Modlinie i stworzenie duoportu z portem lotniczym na Okęciu. Już teraz apeluje o to prezes Ryanaira, o czym pisaliśmy tutaj. To oznaczałoby, że wszystkie loty czarterowe oraz linie low-cost zostałyby przeniesione do Modlina. Innymi słowy, przeciętny mieszkaniec Warszawy latałby na wakacje nie jak dotąd z lotniska im. Fryderyka Chopina, ale z Modlina. Dla większości warszawiaków oznaczałoby to jeszcze dłuższy czas dojazdu niż do CPK wskazuje Kubajek. W szczególności na pomyśle duo-portu stracą mieszkańcy dzielnic południowych oraz zachodnich.
Czas dojazdu samochodem do CPK, według analiz, będzie krótszy niż na lotnisko Warszawa-Modlin dla 56% warszawiaków. Na budowie CPK, względem wariantu z duopoertem i podróży do Modlina samochodem, najwięcej zyskają mieszkańcy Ursynowa, Ursusa, Włoch, Wilanowa, Ochoty oraz Bemowa (od 15 do nawet 27 minut). Czas dojazdu na Modlin uwzględnia skończenie prac na S7 na odcinku Czosnów – Modlin. Jedynie mieszkańcy Białołęki dojadą na Modlin szybciej niż do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?