Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kraków. Mieszkańcy zapowiedzieli protest w związku z planami budowy pasa startowego na lotnisku

Piotr Ogórek
Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Mieszkańcy zapowiedzieli protest w związku z planami budowy pasa startowego na lotnisku. Port lotniczy ma się rozrastać, ale wciąż daleko do powstania nowych dróg dojazdowych do Balic.

Lotnisko w Balicach w tym roku może przyjąć ponad 5 milionów pasażerów. Żeby rozwijać się dalej, przyciągać podróżnych i nowych przewoźników, Kraków Airport musi stawiać na kolejne inwestycje. Najważniejszą jest budowa nowego pasa startowego, która ma się skończyć do 2021 roku. Równocześnie lotnisko musi rozbudowywać infrastrukturę towarzyszącą. A z tą bywa różnie. Zwłaszcza z drogami dojazdowymi, które powinny płynnie doprowadzać i odprowadzać ruch pojazdów.

Plany inwestycyjne budzą jednak opór okolicznych mieszkańców, którzy zapowiedzieli na piątek protest przed lotniskiem. Uważają, że władze portu lotniczego ich lekceważą, nie biorąc pod uwagę m.in. postulatu dotyczącego innej, niż planowana, lokalizacji pasa startowego.

Nie na południu

Decyzja o budowie drugiego pasa startowego na lotnisku im. Jana Pawła II zapadła w maju zeszłego roku. Z wielu wariantów wybrano i przedstawiono do analiz dwa (kolor czerwony na mapie powyżej) porównywalne pod kątem oddziaływania na środowisko: północny (niewielka modyfikacja położenia istniejącej drogi startowej) oraz wariant centralny (nowa droga startowa ukośnie w stosunku do obecnej).

Okoliczni mieszkańcy obawiają się negatywnego wpływu inwestycji na ich domy. Protestują przeciw obu wariantom i opowiadają się za trzecim - południowym (żółty kolor).

Władze lotniska wcześniej wykluczyły remont obecnej drogi startowej lub budowę nowej w śladzie starej. To łączyłoby się z zamknięciem lotniska na wiele miesięcy.

Spór i oskarżenia

- Priorytetem była możliwość zachowania ciągłości funkcjonowania w trakcie całej inwestycji. Pozostałe rozpatrywane warianty okazały się zdecydowanie mniej korzystne z powodu różnych uwarunkowań (róża wiatrów, ukształtowanie terenu), a w niektórych przypadkach niemożliwe do wykonania. Dlatego do dalszych analiz zostały skierowane: północny i centralny - tłumaczy Monika Pabisek, rzeczniczka lotniska.

Obecnie trwają ostatnie prace przed złożeniem raportu środowiskowego do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. O dalszym procedowaniu zdecyduje RDOŚ, który wyda decyzję, określającą wariant budowy nowej drogi startowej.

- Lotnisko zamiast rozmów uprawia czarny PR. Stawiają nam zarzuty, że działamy tylko po to, żeby zwalczać port w Balicach, co nie jest prawdą - uważa Krzysztof Zębala ze stowarzyszenie Przyjazne Lotniska, które reprezentuje protestujących ludzi, m.in. z Zabierzowa. - Mieszkańcy nie są pieniaczami i nie są przeciwko rozwojowi lotniska. Sprzeciwiają się arogancji jego władz, które stawiają tezy nie poparte żadnymi argumentami. Skoro uważają, że najlepsze są dwa warianty, to niech upublicznią treść analiz, które to potwierdzą. Jako stowarzyszenie zwróciliśmy się o takie dokumenty, ale nie dostaliśmy żadnej odpowiedzi. Widać, że lotnisko kierowało się tylko aspektami ekonomicznymi. Mieszkańcy mają słuszne zarzuty, że nie uwzględniono ich uwag.

Władze lotniska odpowiadają, że nie ma lepszych wariantów budowy drogi startowej niż te wybrane.

- Południowy przechodziłby przez Cholerzyn. Trzeba by było przesiedlić część mieszkańców. Tego już protestujący nie biorą pod uwagę - twierdzi Monika Pabisek. Dodaje, że od momentu ogłoszenia decyzji o budowie pasa startowego „miało miejsce kilkadziesiąt spotkań informacyjnych” dla mieszkańców.

- To, co mówi pani rzecznik, to nieprawda. W każdej wiosce gminy Zabierzów było organizowane jedno spotkanie. To są dziesiątki spotkań? - mówi Krzysztof Zębala.

Brak porozumienia doprowadził do tego, że ludzie będą protestować w najbliższy piątek. Od godziny 17 do 18.30 około stu osób pojawi się na odcinku drogi wojewódzkiej wzdłuż lotniska, między rondami zlokalizowanymi najbliżej terminalu.

Daleko do Trasy Balickiej

Wspomniana droga nr 774 od dawna jest w planach do przeniesienia na wschód, za autostradę A4. Dzięki temu odcinek między Zabierzowem a Kryspinowem przestałby być tranzytowy i służyłby tylko do obsługi lotniska. Ale na to się prędko nie zanosi, podobnie jak na budowę Trasy Balickiej w Krakowie - arterii planowanej równolegle do ulicy Królowej Jadwigi i Olszanickiej, która ma odciążyć wysłużone ulice i płynnie doprowadzać ruch na lotnisko. Zadanie jest wpisane do budżetu miasta na lata… 2006-2029. W tegorocznym budżecie Krakowa przewidziano jedynie 250 tys. złotych na opracowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o decyzję środowiskową dla inwestycji. Tyle, że chodzi o dotację dla działań województwa.

- Zabezpieczone środki stanowią dotację na opracowanie koncepcji przełożenia drogi wojewódzkiej 774 w rejonie lotniska. Opracowanie ma zlecić Zarząd Dróg Wojewódzkich, a Kraków je współfinansuje. W tej kwestii planowane jest podpisanie porozumienia - tłumaczy Michał Pyclik, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Przetargu na koncepcję przekładki wciąż nie zrobiono, choć władze województwa na początku roku zapewniały, że koncepcja będzie gotowa na przełomie roku 2017 i 2018. Natomiast niepewne jest, czy Trasa Balicka kiedykolwiek powstanie.

- Każdy pomysł na odciążenie ruchu na Królowej Jadwigi jest dobry. Oczywiście lepiej, żeby była to Trasa Balicka. Ale to inwestycja bardzo kosztowna, więc przełożenie drogi 774 też będzie dobre - mówi radny Krakowa Andrzej Hawranek (PO).

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto