Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Linia Żywiec - Sucha Beskidzka. Ostatni studencki pociąg odjechał [AKTUALIZACJA]

JM
Około 100 osób wsiadło na pokład ostatniego studenckiego pociągu, przed zmianą rozkładu jazdy, na trasie Żywiec - Sucha Beskidzka, który w niedzielę wieczorem odjechał z miasta na Sołą i Koszarawą. Oświadczenie w tej sprawie wydał Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.

Przypomnijmy: pociągi na trasie Żywiec-Sucha Beskidzka wrócił na tory po blisko pięciu latach na początku nowego roku. Od nowego rozkładu jazdy znów nie będą kursować. Wszystko z powodu braku dofinansowania ze strony Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego. Tymczasem Śląski Urząd Marszałkowski był na tak.

W niedzielę, 6 grudnia, członkowie Stowarzyszenia Kolej Beskidzka, którzy od dawna działają na rzecz linii Żywiec-Sucha Beskidzka, przygotowali dla podróżnych drobne upominki. Nie zabrakło też Mikołaja. O pasażerach nie zapomniały także Przewozy Regionalne.

- Było to oficjalne zamknięcie rozdziału jakim było przywrócenie połączeń w tej relacji a jednocześnie forma protestu przeciwko bezmyślności urzędników odpowiedzialnych za likwidację połączeń kolejowych! - podkreślają członkowie stowarzyszenia.

Pociągiem na linii Żywiec-Sucha Beskidzka będzie można jeszcze pojechać w następny piątek oraz sobotę. Od nowego rozkładu jazdy, który zacznie obowiązywać w przyszłą niedzielę, pociąg już nie pojedzie.

W tej sprawie Urząd Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego wydał oświadczenie. Publikujemy go w całości:

W związku z pojawiającymi się informacjami w sprawie linii kolejowej Sucha Beskidzka - Żywiec, które mogą wprowadzić w błąd mieszkańców województw małopolskiego i śląskiego, uprzejmie informujemy, że Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego nie zawierał żadnych sformalizowanych umów dot. przyszłości linii z żadnym z partnerów, w tym z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego.

Ponadto informujemy, że Województwo Małopolskie do roku 2010 finansowało pasażerskie przewozy kolejowe na linii nr 97 Sucha Beskidzka – Żywiec. Średnia liczba pasażerów w pociągu wynosiła 25 osób, przy rentowności 6 %. Z uwagi na niską frekwencję oraz znaczne koszty uruchamiania pociągów, w rozkładzie jazdy 2010/2011 podjęto próbę wprowadzenia Kolejowej Komunikacji Autobusowej. Jednakże podjęte działania nie przyniosły zamierzonych rezultatów, dlatego w rozkładzie jazdy 2011/2012 Województwo Małopolskie zaprzestało dofinansowania Kolejowej Komunikacji Autobusowej na tej linii i tym samym zawiesiło organizowanie regionalnych przewozów pasażerskich na linii nr 97.

Linia kolejowa Sucha Beskidzka – Żywiec w klasyfikacji PKP PLK jest linią drugorzędną, jednotorową. Ze względu na położenie geograficzne przebiega w trudnych warunkach terenowych, występuje na niej wiele punktowych ograniczeń prędkości (m.in. 63 przejazdy kolejowe, w tym tylko 27 strzeżonych). Ponadto linia ta nie jest konkurencyjna dla transportu drogowego, pokonanie tego odcinka transportem autobusowym wynosi 53 minuty, samochodem osobowym zaledwie 37 minut, natomiast czas przejazdu pociągu z Suchej Beskidzkiej do Żywca wynosi 79 min – dodatkowo uwzględniając czas dojścia do przystanków, czas podróży znacznie się wydłuży.

W 2015 r. na trasie Żywiec – Sucha Beskidzka spółka Przewozy Regionalne uruchomiła 4 komercyjne pociągi pasażerskie (po 1 pociągu w piątek i sobotę oraz 2 pociągi w niedzielę). Samorząd Województwa Małopolskiego nie był organizatorem dla tej linii i w żaden sposób nie partycypował w kosztach jej działania. Przewozy Regionalne i Stowarzyszenie Kolej Beskidzka podjęły współpracę o charakterze komercyjnym mającą na celu zachęcenie mieszkańców Żywiecczyzny i turystów do korzystania z tego połączenia. Jednym z takich działań było zaproponowanie pasażerom atrakcyjnej oferty przewozowej „Połączenie w dobrej cenie”. Z danych przekazanych przez Spółkę Przewozy Regionalne wynika, że frekwencja w tych pociągach jest nadal niska i średnio wynosi 20 osób w pociągu. Prognozy przekazane przez Spółkę wykazują, że koszt uruchomienia jednej pary pociągów kursującej jeden dzień w tygodniu wynosi ok. 100 tys. zł, co w przeliczeniu na jednostkowy koszt przejazdu jednego pasażera wynosi ok. 46 zł.

Warunkiem koniecznym do wznowienia przewozów o charakterze użyteczności publicznej, współfinansowanych przez Województwo Małopolskie, jest modernizacja tej linii przez PKP PLK, tak aby można było zaproponować potencjalnym klientom ofertę konkurencyjną wobec transportu drogowego (przede wszystkim w zakresie czasu przejazdu, ale także atrakcyjnej cenowo) - napisało Biuro Prasowe Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.

Więcej w Tygodniku Żywieckim (dodatku do Dziennika Zachodniego) w piątek, 11 grudnia.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zywiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto