Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe drogi rowerowe w Warszawie. Ambitne plany miasta i ZDM na najbliższe miesiące. Ile uda się zrealizować?

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
UM Warszawa
Jakie są plany miasta oraz Zarządu Dróg Miejskich na rozbudowę w tym roku sieci rowerowej? Oddanie kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę to element bardziej symboliczny - niezależnie od kosztów realizacji inwestycji. Sprawdzamy, jakie nowe trasy mogą pojawić się w najbliższych miesiącach na mapie miasta lub do jakich inwestycji przymierza się stolica.

Nowe drogi rowerowe w Warszawie. Gdzie powstaną?

W ostatnim czasie miasto głośno komunikowało temat kilku miejsc w Warszawie. Oczywiście najgłośniejszym jest most lub kładka pieszo-rowerowa, której otwarcie może nastąpić jeszcze przed wyborami samorządowymi. Obecnie trwają próby obciążeniowe i ostatnie prace. W ostatnich dniach otwarto oferty w przetargu na budowę drogi dla rowerów wzdłuż ul. Andersa. Nowa droga dla rowerów powstanie na odcinku od ul. Nowolipki do Dworca Gdańskiego (ul. Dawidowskiego). Dwie oferty są poniżej kosztorysu, z czego najniższa opiewa na 31,8 ml zł, czyli o 2,5 mln zł mniej od zakładanego budżetu, są zatem duże szanse na podpisanie umowy. Wykonawca będzie mieć niecałe 2 lata na realizację. Więcej o tym piszemy tutaj.

Kolejnym miejscem jest Rondo Zesłańców Syberyjskich. Tam planowana jest likwidacja przejść podziemnych i wyznaczenie brakujących naziemnych przejść i przejazdów rowerowych, a także przebudowa istniejących dróg rowerowych i przejazdów na rondzie oraz na ul. Bitwy Warszawskiej i wyznaczenie tymczasowego DDR w rejonie dworca autobusowego. Miejsce, jak zauważa Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej, kompletnie nie przystaje do standardów 2024 roku. 12 marca czeka nas otwarcie ofert w tym przetargu. Więcej o tym miejscu piszemy poniżej.

Co jeszcze?

Jak dowiadujemy się tylko w tym kwartale toczą się lub rozstrzygane są przetargi na budowę lub przebudowę tras:

  • Aleje Jerozolimskie (Śmigłowca-Na Bateryjce) - przebudowa drogi dla rowerów po południowej stronie ulicy - Ochota,
  • Andersa (Dawidowskiego-Nowolipki) - budowa drogi dla rowerów po zachodniej stronie ulicy - Śródmieście,
  • Andersa (Świętojerska-Długa) - budowa drogi dla rowerów po wschodniej stronie ulicy - Śródmieście,
  • Bonifraterska (Międzyparkowa-Sapieżyńska) - wyznaczenie pasów rowerowych - Śródmieście,
  • Branickiego/Sarmacka - wyznaczenie brakujących przejazdów rowerowych na rondzie (będzie komplet 4) i poszerzenie istniejących - Wilanów,
  • Domaniewska (Samochodowa-Wołoska) - budowa drogi dla rowerów po północnej stronie ulicy - Mokotów,
  • Idzikowskiego/Powsińska - przebudowa łącznika drogi rowerowej z jezdnią - Mokotów,
  • Rembielińska 8 - wyznaczenie przejazdu rowerowego - Targówek,
  • Sanguszki - wyznaczenie pasa rowerowego - Śródmieście,
  • Warszawska (POW-granica miasta) - budowa drogi dla rowerów - Ursus,
  • Wenedów (most Gdański-Zakroczymska) - budowa drogi dla rowerów - Śródmieście,
  • Wiaty rowerowe - 6 dużych konstrukcji na terenie kilku dzielnic,
  • Złota-Zgoda - w ramach przebudowy kwartału ulic powstaną też m.in. dwa nowe przejazdy rowerowe przez ul. Marszałkowską oraz kontraruch na ulicach jednokierunkowych - Śródmieście.

Musimy pamiętać, że niestety część tras zbudowanych w pierwszych latach XXI wieku, a także pod koniec XX wieku nie przystają do dzisiejszych standardów. Najczęściej są za wąskie i budowane jeszcze z kostki bauma. Niestety często przecinają się z infrastrukturą dla pieszych, ale ten problem pojawia się także dzisiaj. Dodatkowo w czwartek podczas konferencji w przeddzień inauguracji nowego sezonu Veturilo Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM, mówił o kilku priorytetach miasta na ten rok. Mają być to kolejne odcinki trasy w Al. Jana Pawła II (koniec prac prawdopodobnie początek 2025) oraz połączenie ulic Leszno i Górczewska z Al. Jana Pawła przez Al. Solidarności - również gotowa trasa powinna być na początku 2025 roku.

W kilku miejscach widać braki

Wracającym tematem jest również ulica Okrzei. Nie będzie ona gotowa wraz z ukończeniem kładki na Pradze. Zjazd będzie na drogę rowerową na Wybrzeżu Szczecińskim i bardzo krótki fragment na ul. Okrzei. Nie lepiej jest niestety po drugiej stronie. Będziemy mogli zjechać oczywiście na Bulwary Wiślane, ale na czas nie powstało przejście dla pieszych przez Wisłostradę na ul. Karową. Zmian wymaga jednak cała ul. Karowa, która powinna zyskać drogę dla rowerów. To ona bowiem łączy nowo powstającą przeprawę z Krakowskim Przedmieściem. Jeśli faktycznie ma być to atrakcja turystyczna to bez tego trudno ją sobie wyobrazić.

Przypomnijmy także, że nadal brakuje przejazdów rowerowych na skrzyżowaniu ulic Sikorskiego, Alei Wilanowskiej i Doliny Służewieckiej. Nie należy ono do najbezpieczniejszych w Warszawie. Przed skrzyżowaniem urywają się drogi dla rowerów, nie ma przejazdów, przecina się ruch samochodowy z wielu kierunków. O sprawie pisaliśmy w zeszłym roku poniżej. ZDM zapowiadał przetarg, ale ostatecznie do niego nie doszło. Jak powiedział nam dyrektor ZDM spółka miejska nie uzyskała na to środków finansowych.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto