Praca zdalna uregulowana prawnie. Wyjaśniamy zmiany od 5 września 2020 r.

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Znowelizowana ustawa o delegowaniu pracowników umożliwia pracodawcy zlecanie pracy zdalnej, ale obie strony umowy muszą spełnić szereg warunków. Przedstawiamy listę najważniejszych kryteriów kwalifikujących do home office. Bruno Emmanuelle/ Unsplash.com
Praca zdalna miała być dopuszczalna tylko do 4 września. Na szczęście 5 września zaczynają obowiązywać regulacje, które umożliwią pracownikom kontynuowanie home office. Zobacz, jak długo pracodawca może zlecać pracę zdalną i na jakich warunkach.

W związku z epidemią koronawirusa, w marcu praca zdalna została wprowadzona na pół roku, na mocy specustwy o Covid-19. Tarcza antykryzysowa dawała pracodawcy możliwość polecenia pracownikowi pracy zdalnej maksymalnie na okres 180 dni. Teraz wiemy już, że pandemii nie udało się zażegnać w tak krótkim czasie, a liczba zachorowań rośnie.

5 września zaczyna obowiązywać znowelizowana ustawa o delegowaniu pracowników. Zgodnie z jej zapisami pracodawca może zlecać pracownikowi pracę zdalną do końca epidemii Covid-19 oraz trzy miesiące po jej zakończeniu. Przepisy obowiązujące po 4 września obejmują osoby z umowami o pracę. Pracodawca będzie musiał określić czas wykonywania pracy zdalnie, poza zakładem pracy.

Art. 4. ust. 1 ustawy z dnia 24 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług oraz niektórych innych ustaw zmienia treść art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm). Jego nowe brzmienie jest następujące:

W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu, w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).

Nowelizacji ustawy domagają się m.in. organizacje reprezentujące interesy pracodawców. Według nich należy uregulować prawnie:

  • częstotliwość pracy zdalnej,
  • miejsce wykonywania pracy zdalnej,
  • bezpieczeństwo danych,
  • koszty pracy zdalnej i ew. wypłaty ekwiwalentu za pracę zdalną.

Obecnie Kodeks pracy reguluje jedynie telepracę (pracę wykonywaną stale poza biurem), ale nie porusza kwestii pracy zdalnej. W sierpniu szefowa resortu pracy Marlena Maląg zapowiedziała, że Kodeks pracy zostanie znowelizowany, a termin pracy zdalnej pojawi się w nim na stałe. Prace nad nowelizacją przepisów mogą się rozpocząć jeszcze we wrześniu.

Fala bankructw polskich firm bardzo realna

Wideo

Materiał oryginalny: Praca zdalna uregulowana prawnie. Wyjaśniamy zmiany od 5 września 2020 r. - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie