Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trasy rowerowe w Wieluniu - ani wygodnie, ani bezpiecznie. Miasto ma jednak duży potencjał [FOTO]

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Z analiz zamówionych przez ratusz wynika, że Wieluń ma ogromny potencjał do rozwoju ruchu rowerowego. Na razie po mieście nie jeździ się ani wygodnie, ani bezpiecznie.

W Wieluniu nie jest łatwo być rowerzystą. Wielu użytkowników dwóch kółek kluczy chodnikami, ryzykując otrzymanie mandatu, bo na jezdni nie czują się bezpiecznie. Z drugiej strony jazda nielicznymi ścieżkami dedykowanymi rowerzystom, też często nie należy do przyjemności. Lista mankamentów jest dość długa, co obnażyła inwentaryzacja przeprowadzona przez autorów koncepcji tras rowerowych dla Wielunia.

Odcinki dróg dla rowerów nie tworzą spójnej całości

Oceny infrastruktury rowerowej dokonano przy okazji prac nad studium transportowym Wielunia na zlecenie Urzędu Miejskiego. Powstał 67-stronicowy dokument pod nazwą „Koncepcja tras rowerowych” autorstwa konsorcjum firm Inkom z Katowic i WYG International z Warszawy. Konkluzje są jednoznaczne: obecnie poruszanie się po Wieluniu rowerem nie jest ani wygodne, ani bezpieczne.

„Przede wszystkim infrastrukturę rowerową w mieście stanowią krótkie odcinki dróg dla rowerów, które nie tworzą spójnej całości. Istniejąca sieć nie obejmuje istotnych dla rowerzystów źródeł i celów podróży” - czytamy w opracowaniu. Za wyjątkowo niekorzystne zjawisko uznano brak bezpiecznych poboczy na trasach wylotowych z miasta, które charakteryzują się dużym natężeniem ruchu.

Nieliczne szlaki rowerowe pozostawiają do życzenia. Problem stanowi już sama ich nawierzchnia. Króluje beton, a konkretnie kostka fazowana, która wzbudza niekorzystne dla cyklistów drgania. Na zjazdach do posesji trzeba zwalniać albo zatrzymywać się, bo nie ma wyznaczonych przejazdów dla rowerzystów, a dodatkową przeszkodą są uskoki krawężnikowe. Występują braki w oznakowaniu pionowym i poziomym, nie ma wyznaczonych i dobrze oznakowanych zjazdów na końcach dróg dla rowerów. Niektóre odcinki są niezgodne z przepisami, bo nie została zachowana minimalna szerokość. Wreszcie brakuje zabezpieczeń oddzielających ruch rowerowy i pieszy od samochodowego, co tyczy się szczególnie ul. Sieradzkiej.

Ogromny potencjał do rozwoju ruchu rowerowego

Przeprowadzono badania zachowań komunikacyjnych mieszkańców, które prowadzą do wniosku, że „rozwój komunikacji rowerowej ma duże poparcie wśród mieszkańców”. Ankiety wykazały, że gdyby nastąpiła poprawa warunków podróży na terenie Wielunia (budowa ścieżek, poprawa bezpieczeństwa, montaż stojaków), znaczna część mieszkańców podróżowałaby rowerem.

W sposobach podróżowania po mieście prym wiodą samochody, które wskazało 44,31 proc. badanych (kierowca lub pasażer). 38,64 proc. wskazało, że przemieszcza się pieszo, 8,71 proc. komunikacją miejską, a 7,89 proc. rowerem. W ocenie autorów raportu udział podróży autami jest nadmierny, niski udział komunikacji zbiorowej ich „zadziwia”, natomiast łączny udział ruchu pieszego i rowerowego uznają za „dość wysoki”.

Spośród osób korzystających z rowerów najwięcej podróżuje w celach rekreacyjnych (36,92 proc.), niewiele mniej do pracy (32,31 proc.). Zakupy i usługi wskazało w celach podróży 18,46 proc. badanych, sprawy prywatne (np. lekarz) - 9,23 proc., naukę niewiele ponad 3 proc.

„Biorąc pod uwagę uwarunkowania związane z zagospodarowaniem przestrzennym miasta Wieluń, jego zwarty charakter, gęstą zabudowę i dość równomierne rozłożenie potencjalnych źródeł i celów podróży, miasto charakteryzuje ogromny potencjał do rozwoju ruchu rowerowego” - uważają autorzy koncepcji.

Propozycje szlaków rowerowych

Autorzy wskazali 12 głównych tras rowerowych, które powinny zostać zbudowane w pierwszej kolejności. Powinny one powstać przy wszystkich głównych drogach miasta (Kopernika, Sieradzka, Warszawska, P.O.W., Kaczyńskiego, Częstochowska, 3 Maja, Wojska Polskiego, Traugutta), wzdłuż planowanej trasy śródmiejskiej, a także wokół centrum miasta. Ta ostatnia ma kształt pętli i biegnie wzdłuż ulic: Reformacka, Zamenhofa, św. Barbary, Kopernika, Piłsudskiego oraz Krakowskie Przedmieście. Wewnątrz obszaru ograniczonego tymi ulicami proponuje się wyznaczenie strefy ruchu uspokojonego 30 km/h. W dalszej kolejności powinny powstać trasy zbiorcze, których w koncepcji wskazano dziesięć.

Każda proponowana trasa główna i zbiorcza zawiera krótki opis dotyczący sposobu wykonania (jedno- czy dwukierunkowa, po której stronie ulicy, etc.). Wskazano też propozycje korzystnych dla rowerzystów rozwiązań komunikacyjnych na kluczowych skrzyżowaniach. Należy pamiętać, że koncepcja powstała na zlecenie ratusza, ale zarządców dróg, a tym samym inwestorów, jest czterech. Drogi są krajowe, wojewódzkie, powiatowe i miejskie.

Wypadki rowerzystów w Wieluniu – najczęstszą przyczyną wymuszenie pierwszeństwa

Częścią opracowania jest analiza bezpieczeństwa ruchu rowerowego. W latach 2010-2015 w granicach miasta odnotowano łącznie 79 zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów, w których rannych zostało 18 osób, w tym cztery ciężko. Najczęstszą ich przyczyną jest nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (ponad 50 proc. zdarzeń), w których sprawcami częściej są kierowcy niż rowerzyści. „Zastanawiające jest to, że zdarzenia równie często występują na odcinku prostym, co na skrzyżowaniu z drogą z pierwszeństwem przejazdu” - czytamy w opracowaniu. Najwięcej zdarzeń odnotowano na ulicach Popiełuszki, Sieradzkiej, Traugutta i Warszawskiej.

„Infrastruktura dedykowana rowerzystom (zarówno na odcinkach prostych, jak i skrzyżowaniach) oraz czytelna organizacja ruchu powinny zminimalizować liczbę najczęściej występujących typów zdarzeń” - konkludują autorzy koncepcji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto