Tunel gotowy, ale do końca prac na zakopiance jeszcze bardzo daleko. Kiedy będzie gotowy odcinek DK47 Rdzawka - Nowy Targ?

Karina Czernik
Karina Czernik
Budowany odcinek zakopianki Rdzawka - Nowy Targ. Na zdjęciu wykonanie podbudowy zasadniczej w Lasku
Budowany odcinek zakopianki Rdzawka - Nowy Targ. Na zdjęciu wykonanie podbudowy zasadniczej w Lasku GDDKiA
Od Lubnia do Rabki jedziemy już ekspresową zakopianką, po drodze przejeżdżając przez dwukilometrowy tunel, na otwarcie którego czekaliśmy do 12 listopada br. Mimo że czas przejazdu trasy Kraków - Zakopane uległ zmniejszeniu (nawet o 25 minut), to wciąż nie koniec prac. Nadal bowiem od Nowego Targu do Zakopanego prowadzi jednojezdniowa trasa, a od Krakowa do Myślenic ma pobiec ekspresowa S7 (na wybór wariantu trasy poczekamy jeszcze dwa lata). Ponadto w budowie jest trasa od Rdzawki do Nowego Targu. Mimo że wiele zmian za nami, to jeszcze sporo zostało do zrobienia.

Przypomnijmy, z końcem września 2019 roku udostępniono kierowcom pierwszy z trzech odcinków nowej Zakopianki - 7-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój. Drugi 7,6-kilometrowy odcinek Lubień-Naprawa został oddany w listopadzie 2021 roku. Kierowcy doczekali się również dwukilometrowego odcinka tunelowego Naprawa-Skomielna Biała. Otwarto go 12 listopada 2022 roku. Tym samym od Krakowa po Rdzawkę jedziemy dwupasmową drogą. Co dalej?

Dwujezdniową zakopianką z Krakowa aż po stolicę Podhala

Budowa 16-kilometrowej drogi krajowej nr 47 na odcinku Rdzawka – Nowy Targ rozpoczęła się końcem czerwca 2020 roku. Droga przebiegać będzie w nowym śladzie. Dzięki tej inwestycji Kraków z Nowym Targiem zostaną połączone dwujezdniową drogą na całym przebiegu. W ramach prac przebudowane będą drogi lokalne, drogi dojazdowe i poprzeczne, umożliwiające połączenie z istniejącą siecią dróg lokalnych.

Nową zakopianką do Nowego Targu pojedziemy już w przyszłym roku?

Jedną nitką nowej drogi dojedziemy do Nowego Targu być może już w 2023 roku, a na pewno całą nową drogą – w 2024 roku - zapowiadał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Co z połączeniem z samym Zakopanem?

Od Nowego Targu do Zakopanego prowadzi jedna droga - po jednym pasie w każdy kierunku. - Mamy tutaj rządowy Program Systemu Transportowego Podtatrza, który próbujemy realizować - mówi Piotr Bąk, starosta tatrzański. Program ten jednak boryka się z wieloma problemami, a największym są trudności w pozyskaniu przestrzeni na przeprowadzenie nowych inwestycji drogowych czy nawet poprawy istniejącej infrastruktury.

Okazuje się jednak, że nad poprawą drogi do Zakopanego pracuje GDDKiA. Mimo że ogłoszony został już przetarg, zakres zadania jest tak szeroki, że zanim pojedziemy lepszą drogą do Zakopanego minie kilka lat. W ramach przetargu wygrana firma będzie zobowiązana m.in. do opracowania analizy i prognozy ruchu, wariantów przebudowy i ewentualnie rozbudowy drogi oraz ustalenia typów oraz podstawowych parametrów technicznych ewentualnych obiektów budowlanych.

Sporny odcinek od Krakowa po Myślenice

Nowy odcinek ekspresowej drogi S7 pomiędzy Krakowem a Myślenicami to jeden z brakujących odcinków drogi, która docelowo ma połączyć Gdańsk przez Warszawę i Kraków z Nowym Targiem i ułatwić przejazd do granicy ze Słowacją.

GDDKiA ogłosiła sześć proponowanych wariantów przebiegu nowego odcinka, wszystkie jednak zostały oprotestowane. Ostateczny wariant ma być znany za dwa lata, a w 2025 roku złożony ma zostać wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Mimo braku konsensusu wśród samorządów i braku wariantu społecznego, GDDKiA nie zamierza zwalniać prac nad tym odcinkiem zakopianki.

S7 receptą na zakorkowaną Zakopiankę?

Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. zakopianka). To dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), na której występują łuki o nienormatywnych promieniach, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy. Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.

- Natężenie ruchu na krajowej „siódemce” jest duże i będzie narastało w kolejnych latach, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych, tworzą się tam długie korki. Co więcej, prognozy wskazują, że ruch na tej drodze będzie sukcesywnie wzrastać. Stąd wynika potrzeba budowy drogi szybkiego ruchu, skorelowane rozwiązań drogowych w ciągu A4, S7, S52 i dróg dojazdowych która będzie w stanie zapewnić komfortowe warunki podróżowania i będzie dostosowana do prognozowanych natężeń ruchu pojazdów - wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Raven

Raven Style Pink 20/21

659,00 zł

kup najtaniej

Roces

Roces Paradise Lama Czarne 450635 02

219,98 zł

kup najtaniej

Uvex

Uvex Fierce Czarny 18/19

279,82 zł

kup najtaniej

Fischer

Fischer Rc4 60 Jr Junior 18/19

449,00 zł

kup najtaniej

Livall

Livall Rs1

697,11 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Materiał oryginalny: Tunel gotowy, ale do końca prac na zakopiance jeszcze bardzo daleko. Kiedy będzie gotowy odcinek DK47 Rdzawka - Nowy Targ? - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na suchabeskidzka.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie