Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uważaj na sklepowych oszustów

Paulina Targaszewska
Paulina Targaszewska
Wełniane sweterki w promocyjnej cenie, biżuteria 20 procent ...
Wełniane sweterki w promocyjnej cenie, biżuteria 20 procent ... Marcin Bielecki
Wełniane sweterki w promocyjnej cenie, biżuteria 20 procent taniej, 2 rzeczy w cenie 1 – okres przedświąteczny to raj dla miłośników zakupów.

Wszechobecne obniżki, promocje i wyprzedaże kuszą atrakcyjnymi ofertami. Niestety nie wszystkie działania mające zachęcić nas do zakupów są fair. Sprawdź jak kupować, żeby nie dać się oszukać nieuczciwym sprzedawcom.

Chyba każdy z nas spotkał w życiu nieuczciwych sprzedawców. Jedni podnoszą ceny żeby później je „obniżyć” pod pozorem przedświątecznej wyprzedaży. Inni zakrywają pierwotną cenę kilkoma naklejkami z różnymi „okazyjnymi” cenami, a kiedy je odkleimy okazuje się, że cena początkowa jest taka sama jak nowa – promocyjna.

Pozostali informują, że organizują masową wyprzedaż z powodu likwidacji sklepu, a później okazuje się, że był to jedynie chwyt marketingowy i sklep funkcjonuje w dalszym ciągu... Takie działania zaliczane są do nieuczciwej praktyki rynkowej. Aby nie dać się oszukać, także w trakcie zakupów na wyprzedażach, warto pamiętać o kilku prostych zasadach:


Zakupy w sieci:

  • Porównaj ceny w kilku internetowych sklepach. Pamiętaj, że e-sprzedawcy często podają cenę netto. Zwróć uwagę na koszty dostawy i formę płatności.

  • Sprawdź dane sprzedawcy: adres i nazwę przedsiębiorcy, kontaktowy numer telefonu, formę prawną działalności. Te informacje pozwolą Ci dotrzeć do sprzedawcy jeśli będziesz miał jakiekolwiek wątpliwości i zastrzeżenia.

  • Poszukaj w internecie opinii o sprzedawcy (np. na forach internetowych).

  • Zanim klikniesz ikonkę „Kupuję” przeczytaj i sprawdź regulamin. Muszą się w nim znaleźć m. in. informacje dotyczące rodzajów i zakresu oferowanych usług, warunków ich świadczenia oraz zawierania umów pomiędzy sklepem a internautami. Nie może w nim też zabraknąć informacji o trybie postępowania reklamacyjnego.

  • Kiedy otrzymasz paczkę, otwórz ją przy kurierze. Jeśli okaże się, że towar jest wadliwy lub uszkodzony kurier spisze protokół. Dzięki temu bez problemu będziesz mógł zwrócić towar i domagać się usunięcia szkód na koszt sprzedawcy.

  • Jeśli pojawią się jakiekolwiek problemy z zakupami przez internet w pierwszej kolejności kontaktuj się z e-sprzedawcą. Jeśli to nie pomoże zgłoś się do miejskiego rzecznika praw konsumenckich (numer znajdziesz na dole tekstu)


Zakupy w butikach:

  • Dokładnie oglądaj towar, sprawdź jego skład, cenę i instrukcję obsługi. Oczywistych wad nie można reklamować i w przypadku ich wykrycia dopiero w domu, sprzedawca ma prawo nie przyjąć naszej reklamacji.

  • Sprawdzaj metki. Na metce przecenionego towaru musi znaleźć się przekreślona pierwotna cena, a także ta nowa – obniżona.

  • W przypadku gdy nie jest to wyprzedaż przedświąteczna lub sezonowa, sprzedawca ma obowiązek poinformowania Cię o powodzie przeceny.

  • Niezależnie od tego co jest przyczyną reklamacji: obniżona cena towaru niepełnowartościowego (wadliwość) lub posezonowa wyprzedaż, masz prawo taki towar zareklamować. W pierwszym wypadku nie możesz zgłosić tylko tych usterek, które były podstawą obniżenia ceny, a Ty zostałeś o nich poinformowany w trakcie zakupu.

  • Zawsze zabieraj ze sobą fakturę lub paragon, które są niezbędnymi dowodami zakupu. Bez nich nie będziesz mógł dokonać reklamacji.

  • Ubrania wybieraj rozsądnie, nie pod wpływem impulsu czy emocji. Zgodnie z prawem sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru bez wad i zwrócenia nam pieniędzy, bądź też wymiany na inny. Może to zrobić z własnej dobrej woli, ale nie ma takiego obowiązku.

  • W przypadku problemów z nieuczciwym sprzedawcą po pomoc zgłoś się do miejskiego rzecznika praw konsumenckich

Pomocy w sprawach konsumenckich udziela miejski rzecznik praw konsumenckich Longina Kaczmarek. Kontakt: [email protected], tel. 91 424 51 35 lub 91 424 52 17. Szczegółowych informacji udziela także Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 800 800 008.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto